Prima pagină > Presa Românească > Almanahul „Luceafărul”, plin cu „dizidenţe”

Almanahul „Luceafărul”, plin cu „dizidenţe”

Probabil ca d-nei Ana Blandiana, adica Otilia Valeria Coman pe numele adevarat, almanahul „Luceafarul” din anul de gratie 1983 ii produce si acum frisoane cand pasii ii rasuna pe lungile coridoare ale „Memorialului Durerii” de la Sighet, pastorit cu devotament si afectiune (este adevarat) de domnia sa si Romulus Rusan, sotul ei.

Pentru o dizidenta a regimului comunist, culegerea de texte literare din Luceafarul acelui an, nu poate fi decat un motiv de carncene insomnii si remuscari. Dar probabil ca in acele vremuri, pentru Ana Blandiana regimul comunist nu era atat de „neprizabil”, din moment ce vizita intr-o mega-excursie SUA, iar sotul ei publica „America ogarului cenusiu” (un excelent jurnal de calatorii). Si pentru ca datoriile fata de partid si conducatorul suprem nu puteau ramane neplatite, poeta Ana Blandiana (inca nu dizidenta :)) scria:

PARTID
Candoarea mi-a-nflorit in ochi definitiv
Cu-ntaiul plans in curtea scolii sub castani
Cand clasa mea primea cravata rosie festiv,
Si sufeream respinsa grav de colectiv
Ca nu-mplinism inca noua ani.
Candoarea mi-a crescut de-atuncea dureros,
Cu bratul ridicat deaspura fruntii mult,
Simbolizand ca viata-mi va fi socotita mai prejos
Decat tulburatorul luptelor tumult,
Ca niciodata n-am sa ma separ orgolios
De imnul colectiv si luminos.
Candoarea scrijelata de mana ta lucid
In ochii mei, dramatic deschisi spre mana ta,
Oricate maluri s-ar sedimenta,
Nu-mi vor putea-o sterge.
Candoarea ca un zid
Va masura maturitatea mea, Partid.

De aici si pana la „Motanului Arpagic” a fost cale lunga, vreo 15 ani… Dar sa nu uit, tot in acel almanah blestemat :), Ana Blandiana se intrece pe ea insasi:

ODA

Slavă fericirii
Vremii viitoare slavă;
Slavă lumii ce se naşte
În aceasta oră gravă;
Slavă anului acesta
Ce-a ucis în colb milenii;
Şi de flăcări, ca drapelul,
Slavă veşnica lui Lenin!

A urmat dizidenta felina. Mai bine mai tarziu, decat niciodata…

Categorii:Presa Românească
  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Comentaţi

